MiS

MiS (Marknadsföreningen i Stockholm) är ett av Sveriges största professionella nätverk för dig som arbetar inom marknadsföring, PR, media eller kommunikation.

Nästa kurs för MiS: ”Avtala om immateriella rättigheter” med Daniel Tornberg och Alexander Jute

När: 8 december 2016 kl 09.00-12.00, frukost serveras mellan 08:30-09:00

Plats: Advokatfirman MarLaw, Sveavägen 31, 6tr, 111 34 Stockholm

Kursbeskrivning: När ett nytt samarbete inleds är relationen oftast god. Många anser därför att frågan om avtal tar tid från arbetet och riskerar att skapa konflikter. Avtal är dock grundläggande för att behålla den goda relationen, undvika kostsamma tvister och därmed göra goda affärer även i framtiden. Särskilt viktigt är upplåtelser och överlåtelser av immateriella rättigheter som noga måste preciseras för att undvika oklarheter.

På utbildningstillfället får du lära dig avtalsrättens grunder och vad man ska tänka på när man upprättar avtal, särskilt vad gäller immateriella rättigheter. Avtalstvister i praxis tas upp samt hur de hade kunnat undvikas.

Avgift: medlemmar i MiS/SMF betalar 1995 kr exkl. moms 25%, övriga 3995 kr exkl. moms 25%

Anmälan: du anmäler dig på MiS hemsida, länk hittar du HÄR.

 

Håll även utkik efter kommande kurser:

Juridik för sociala medier

Den här kursen ger dig en bra överblick av de senaste regelverken kring marknadsföring i sociala medier. Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna har nu enats om en gemensam ståndpunkt för reklam i sociala medier. De nya reglerna innehåller bestämmelser om reklamidentifiering, vad som krävs för att en annonsör ska få skicka obeställda kommersiella meddelanden via funktioner på exempelvis Facebook samt vad som gäller för banners. Reglerna innehåller även nya regler för reklam till barn i sociala medier. Krav ställs nu på tydlig reklamidentifiering och avsändarmarkering i reklam på Facebook. De nya reglerna kräver även konsumentens samtycke på förhand för att få skicka vissa typer av meddelanden.

Praktisk reklamjuridik för marknadsförare

Under denna praktiska orienteringskurs berör vi på ett praktiskt och direkt applicerbart sätt Marknadsföringslagen och de branschregler som berör marknadsförare, kommunikatörer, kreatörer och strateger i dess dagliga arbete. Kursen riktar sig både till dig som fattar beslut i marknadsföringsfrågor, är ansvarig för reklambudskap eller för dem som skapar, distribuerar eller beställer reklam. Vi går primärt igenom Marknadsföringslagen med extra fokus på de områden som allt som oftast orsakar huvudbry i det dagliga arbetet.

Praktisk varumärkesjuridik

Under denna praktiska orienteringskurs berör vi på ett praktiskt och användbart sätt de regler i Varumärkeslagen som berör marknadsförare, kommunikatörer, kreatörer och strateger i deras dagliga arbete. Kursen riktar sig både till de som fattar beslut om varumärkesstrategier samt de som arbetar med de skapande processerna kring varumärket. Vi går igenom Varumärkeslagen med extra fokus på de vanligast förekommande situationer och de svåra gränsdragningsproblem som ofta uppkommer.

Kontakta oss