Kalendarium

Här hittar du vårt utbud av frukostseminarium, kurser och utbildningar. Våra jurister är flitigt efterfrågade som föreläsare och har lång erfarenhet inom vårt juridiska område. Kontakta oss på telefon +46 8 23 07 35 så berättar vi mer om hur vi kan skräddarsy en utbildning som passar just er!

30 Aug

Lunchseminarium i Marknadsföreningens regi: Juridisk nyhetsuppdatering – 30 augusti 2019

Välkommen till årets tillfälle till en uppdatering inom marknadsföringsrätt för dig som arbetar med företagets kommunikation. Vi sammanfattar alla nyheter från året som gått och uppdaterar dig om de regler, avgöranden och nyheter som får praktisk betydelse för kommunikationens utformning. Under det här lunchseminariet fokuserar vi på att praktiskt och kärnfullt genomgå de viktigaste rättsfallen…

Läs mer och anmäl dig
26 Sep

MarLaw i TT Kompentens regi – Bilder, video och bildjuridik – 26 september 2019

Seminarium 26 september 2019 Bilder och video sprids rekordsnabbt via en rad olika kanaler, inte minst sociala medier. Men många gånger råder oklarhet kring hur materialet får användas. Vilka avtal finns med fotografer och leverantörer? Får bilder och videomaterial göras sökbara hur som helst? Att använda bilder på människor innebär också en personuppgiftsbehandling som omfattas…

Läs mer och anmäl dig

Tidigare events

3 Jul

Advokatfirman MarLaw firar 50 år och bjuder in till seminarium och mingel under Almedalsveckan! – 3 juli 2019

Advokatfirman MarLaw bjuder in till seminarium för att diskutera gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring. Med 50 års erfarenhet av processer och tvistelösning inom marknadsrätt är MarLaw en specialistbyrå med gedigen branschkunskap på området. Under seminariet diskuterar vi ämnet och rätar ut alla frågetecken – varmt välkomna!   Reklamlandskapet förändras – är yttrandefriheten hotad? Advokatfirman MarLaw…

Läs mer och anmäl dig
13 Jun

MarLaw i Sveriges kommunikatörers regi: Praktisk vägledning för bild, film och sociala medier samt uppdatering i GDPR – 13 juni 2019

MarLaw arrangerar i samarbete med Sveriges Kommunikatörer två matnyttiga kurser i GDPR. Den första ger dig praktisk vägledning i hur du ska hantera personuppgifter i bild, film och sociala medier och den andra redogör för vad som har hänt det första året med GDPR. Vi går igenom: GDPR – ett år senare! Håller du dig…

Läs mer och anmäl dig
4 Jun

Frukostseminarium #samarbete – juridiken kring native advertising och influencer marketing

MarLaw och TU bjuder in till seminarium om gränsdragningen mellan redaktionella inlägg och kommersiella samarbeten. När ska inlägg i sociala medier reklammarkeras och hur fungerar sponsring och gåvor i förhållande till mutlagstiftningen? Gränsen mellan yttrandefriheten och kommersiell kommunikation är inte helt enkel att avgöra juridiskt, särskilt i sociala medieplattformar där privata inlägg ofta blandas med…

Läs mer och anmäl dig
23 May

Frukostseminarium del 2 – Hälsopåståenden vid marknadsföring av livsmedel

Frukostseminarium del 2 – hälsopåståenden Hur kan hälsopåståenden användas vid marknadsföring och försäljning av livsmedel? – Välkommen på frukostseminarium! Seminariet är andra delen i serien Marknadsföring och försäljning av livsmedel. Hälsomedvetenheten bland konsumenter är hög och nya tekniker och kostrekommendationer uppkommer ständigt. Vilka hälsopåståenden som ett företag får gör om livsmedel är dock detaljreglerat i EU-rätten….

Läs mer och anmäl dig
10 May

Sper och BOS bjuder in Spelbranschen – Utbildning för ansvarsfull spelreklam – 10 maj 2019

Civilminister Ardalan Shekarabi har ställt krav på att de licensierade spelbolagen ska ta ansvar och iaktta kravet på måttfullhet i sin marknadsföring. Som ett led i detta arbete bjuder Sper och BOS in samtliga licensierade bolag och andra aktörer som är verksamma inom spelbranschen på den svenska marknaden till en halvdagsutbildning med advokatfirman MarLaw. Under…

Läs mer och anmäl dig
8 May

Frukostseminarium med MarLaw: Reklamtävlingar i Norden – den legala ramen – 8 maj 2019

Marknadsföring i form av s.k. reklam- och marknadsföringslotterier där vinsten baseras på ett prestations- och/eller slumpmoment har blivit en alltmer attraktiv form av marknadsföring. Förutsättningarna för att anordna tävlingar i form av ”gilla och dela ett inlägg”, ”skriv en slogan” eller ”teckna ett abonnemang och delta i tävlingen” ser olika ut i de nordiska länderna. Dessutom har…

Läs mer och anmäl dig

Contact us

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

MarLaw värnar om din integritet och hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Advokatfirman MarLaw (org.nr 556358-3508) är personuppgiftsansvarig för samtliga uppgifter som du lämnar i detta formulär. All behandling vi gör sker i enlighet med denna policy. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss.