Advokatfirman MarLaw bjuder i samarbete med IFI in till frukostseminarium: Slutsatser av vägledande Alexandra Media-domen – 19 dec 2019

2019-12-05

Den 5 december väntas domen från Patent- och marknadsöverdomstolen i målet mellan Konsumentombudsmannen och influencern Alexandra Nilssons bolag Alexandra Media samt influencernätverket Tourn Media. Målet har pågått sedan 2016 och är det första domstolsmålet som rör marknadsföring i sociala medier. Det väntas därför bli prejudicerande, vägledande, även för övriga aktörer på marknaden.

Målet behandlar frågor som om, och i så fall hur, kommersiella samarbeten mellan annonsörer och influencers ska reklammarkeras i sociala medier och på vilket sätt annonsören som avsändare av marknadsföringen behöver anges. Eftersom annonsören, som har huvudansvaret för marknadsföringen, inte är stämd i målet rör målet även frågan om vad som krävs för att ett medverkansansvar för vilseledande marknadsföring ska aktualiseras.

Advokaterna Cecilia Torelm Tornberg och Sandra Hanson, som är ombud för Alexandra Media, går under seminariet igenom domen och vad den får för konsekvenser för marknadens aktörer.
Anmälan sker här senast den 13 december. Anmälan är bindande.

En administrativ avgift om 395 kronor exklusive moms utgår för frukostseminariet.

Tid: Kl. 8.30-10.00, frukost serveras kl. 8.30 och seminariet börjar kl. 09.00.

Plats: Advokatfirman MarLaw, Nybrogatan 11, 5 tr, Stockholm

Se fler nyheter

Contact us

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

MarLaw värnar om din integritet och hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Advokatfirman MarLaw (org.nr 556358-3508) är personuppgiftsansvarig för samtliga uppgifter som du lämnar i detta formulär. All behandling vi gör sker i enlighet med denna policy. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss.