Events

Delta på våra utbildningar, seminarium och events för att erhålla senaste kunskapen inom marknads- och immaterialrätt. Läs mer om våra events här nedan.

Evenemang

22/05/2022

Tid

09.15-16.45

Plats

Online alt. Kammakargatan 10, Företagsekonomiska Instituten FEI

Register here

Märkningsdagen 2021

Varmt välkommen till Märkningsdagen 2021! Missa inte årets möjlighet att hålla dig uppdaterad på nyheter, kommande reglering och praxis på livsmedelsområdet. I år kommer vi bland annat att få höra om EU-kommissionens initiativ gällande ”Green claims” och vad som pågår inom flera andra aktuella märkningsområden. Arla Foods kommer att berätta om bolagets hållbarhetsstrategi och utmaningar med klimatkompensation. Vi får också en skanning av vad som händer på marknaden avseende pågående mål på livsmedelsområdet

Precis som tidigare år har vi bjudit in några av livsmedelsbranschens främsta företrädare och har förmånen att få presentera nedan programpunkter:

  • Aktuellt om märkning i bl.a. EU:s Jord till bord-strategi, Kristina Sjölin, Ämneskoordinator, Livsmedelsverket
  • Märkningar om hälsa och hållbarhet utifrån ett konsumentperspektiv, Jan Bertoft, Generalsekreterare Sveriges konsumenter
  • Plant Based Standard – en certifierad märkning för växtbaserade livsmedel, Henrik Thollander, VD Chefsrevisor, ControlCert
  • Plant Based Standard – en certifierad märkning för växtbaserade livsmedel, Henrik Thollander, VD Chefsrevisor, ControlCert
  • Begreppet probiotika vid märkning av livsmedel, Yanina von Weber, Regulatoriskt sakkunnig, Svensk Egenvård
  • ”Netto Noll Klimatavtryck” – en genomgång av Arlas hållbarhetsbudskap, Victoria Olsson, Hållbarhetschef, Arla Foods
  • Livsmedelsreklamens spelplan – en analys av marknaden, Katarina Ladenfors, Advokat, Advokatfirman MarLaw

14/05/2022

Tid

09.00–10.30

Plats

Online

Pris

1495 SEK (ex. moms) Anmälan är bindande.

Register here

Konsumentskyddets GDPR införs i Sverige

Ett moderniserat konsumentskydd (Regeringens proposition 2021/22:174) ställer högre och tuffare krav på marknadsföring riktad mot konsumenter. Dessutom föreslås att sanktionerna ska bli kraftfullare, likt GDPR med belopp upp till 4 % av ett bolags årsomsättning. Under detta webbinarium går vi igenom vad de nya bestämmelserna innebär i praktiken.

Under webbinariet kommer bland annat följande frågor att diskuteras:

  • Nya sanktioner upp till 4 % av årsomsättningen
  • Nya krav för hur pris ska anges vid marknadsföring av prissänkningar
  • Nya informationskrav innan ett avtal ingås
  • Nya regler vid rankning av tjänster och produkter samt produktrecensioner
  • Nya förutsättningar för ångerrätt
  • Det måste framgå om den som erbjuder en produkt till försäljning på en marknadsplats är näringsidkare eller inte
  • Distansavtalslagen omfattar även avtal som innebär betalningsförpliktelser och vissa fall där personuppgifter tillhandahålls.

Föreläsare:

Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat, är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.

Martin Zeitlin, Advokat, agerar ombud för och tillhandahåller strategisk rådgivning till klienter inom framförallt marknadsrätt, allmän immaterialrätt och dataskydd inbegripet närliggande kommersiell avtalsrätt och tvistlösning. Inom ramen för tvistlösning agerar han regelbundet ombud i såväl tillsynsärenden som tvister i allmän domstol och har även erfarenhet av skiljeförfaranden. Martin har även särskild kompetens inom upphovsrätt och intresse för nya teknologiers juridiska dimensioner.

13/10/2021

Tid

09:00 – 16:30

Plats

Digital och livestreamad mötesplats

Pris

5 950 SEK ex moms. Grupprabatt – delta hela teamet Vår förmånliga grupprabatt ”Gå 3 betala för 2” gäller alltid! Rabatterna kan dock inte kombineras.

Marknadsrättsdagen 2021

Den 13 oktober är det dags för årets upplaga av Marknadsrättsdagen. Det finns en mängd nyheter som du som marknadsförare och kommunikatör måste ta hänsyn till i ditt arbete och några av dem kan innebära stora kostnader som du inte gör rätt.

Bland annat har vi ett historiskt tufft konsumentskydd framför oss. Eu kräver ett utökat konsumentskydd vid e-handel och föreslår nya krav på information om kundrecensioner, hur produkter rankas på webbsidor samt nya informationskrav vid e-handel mot konsument. Nu får även marknadsrätten ”GDPR-sanktioner” med en marknadsstörningsavgift upp till 10 procent av näringsidkarens omsättning.

Under dagen kommer vi även titta närmare på
• Ny vägledning om riktad marknadsföring på sociala medier – vad gäller enligt GDPR?
• Marknadsföring i digitala medier – Vad innebär Schrems II i praktiken?
• Att publicera bild och video i digitala kanaler
• Att arbeta dataschysst – contentdistribution ut ett holistiskt perspektiv
• Influencer marketing – tillämpningen i sociala medier

Du får lyssna till vassa advokater från MarLaw som hjälper till att göra svårbegripliga lagtexter tydliga utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Under vårt interaktiva moment Fråga advokaten får du dessutom chans att ställa dina frågor direkt till MarLaw.

Digital och livestreamad mötesplats
I år erbjuder vi Marknadsrättsdagen i ett digitalt format. Du deltar där du är och tittar på livesända föreläsningar. Du kommer också att kunna chatta med våra föreläsare och ställa just dina frågor.

Test our Express Compliance Check

Make a free of charge market law check online and find out if your marketing claims entails legal risks. In case of questions, please contact us.

Launching Soon