
Events
Delta på våra utbildningar, seminarium och events för att erhålla senaste kunskapen inom marknads- och immaterialrätt. Läs mer om våra events här nedan.
Kommande Evenemang
Beslutet mot Meta
Webbinarium om beslutet, dess orsaker samt en analys avseende konsekvenserna för svenska verksamheter.
Överföring av personuppgifter till USA – I ljuset av irländska datasskyddsmyndighetens rekordhöga sanktionsavgift mot Meta Ireland Ltd.
Under detta kostnadsfria webbinarium som är ett samarbete mellan IFI och advokatfirman MarLaw får du en genomgång av den irländska datasskyddsmyndighetens beslut mot Meta samt en analys av vilka konsekvenser de rekordhöga sanktionerna mot Meta kan få för svenska verksamheter och vår användning av sociala medier.
I maj 2023 har den irländska dataskyddsmyndigheten fattat beslut mot Meta om att bolaget ska betala en sanktionsavgift på 1,2 miljarder Euro (nästan 14 miljarder kronor) samt upphöra med att behandla personuppgifter i USA inom sex månader från det att beslutet meddelades Meta. Detta innebär i praktiken att Meta inte kan behandla personuppgifter om EU-medborgare vilket medför risker för alla organisationer som använder Metas sociala medier. Beslutet publicerades offentligt den 22 maj 2023.
Den irländska tillsynsmyndigheten konstaterade att Meta olovligen överfört personuppgifter till USA mot bakgrund av att:
- USA:s lagstiftning inte erbjuder en skyddsnivå för de registrerade som är likvärdig den som tillhandahålls inom EU genom GDPR;
- EU-kommissionen standardavtalsklausuler från 2021 kan inte ensamt kompensera för det otillräckliga skyddet för registrerades personuppgifter i USA;
- De kompletterande tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder som Meta vidtagit inte kan anses kompensera för det otillräckliga skyddet
Beslutet, som kan komma att överklagas av Meta, innebär att verksamheter bör se över överföringar till USA som baseras på EU-kommissionens standardavtalsklausuler och vilka tekniska och organisatoriska åtgärder som vidtas som komplement till klausulerna.
Vad innebär detta i praktiken för svenska verksamheter? Måste vi sluta använda Facebook nu?
Föreläsare:
Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt (inklusive dataskydd) i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter.
slutet innebär ett förstärkt krav på verksamheter som stödjer överföring på standardavtalsklausuler att vidta ytterligare åtgärder för att skydda uppgifterna.
Cecilia Torelm Tornberg, Partner/Advokat
Advokat Cecilia Torelm Tornberg är specialiserad på marknads- och immaterialrätt, avtalsrätt samt GDPR. Cecilia är partner på Advokatfirman MarLaw och har arbetat i över 15 år med rådgivning till näringsidkare gällande bl.a. reklamjuridik, dataskydd, upphovs- och varumärkesrätt. Hon är även verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ.
The Swedish Antitrust and Unfair Competition Law Society
(Konkurrens- och Marknadsrättsliga Föreningen) invites you to a webinar on the 14th of June.
Program
The questions that will be addressed are Question A and B from the LIDC congress in Milan 2022. This webinar will be conducted in English.
Question A: What could/should sustainability goals play in competition policy and enforcement and how are competition authorities addressing this?
Question B: “Green IP”: what is the role of intellectual property in sustainability?
The webinar is free of charge. Register by sending an e-mail to kmf@marlaw.se
Speakers
Julian Nowag, Director Master in European Business Law, Lund University
Julian Nowag is associate professor in EU law at Lund University specialised in EU and Competition Law and an associate at the Oxford Centre for Competition Law and Policy where he is on the editorial board of The Journal for Antitrust Enforcement as managing director.
Martin Zeitlin, Advokatfirman MarLaw
Martin Zeitlin is a member of the Swedish Bar Association and works at Advokatfirman MarLaw. Martin advices clients on matters of both non-contentious and litigious nature in the fields of unfair commercial practices, general intellectual property, and data protection. Martin regularly represents clients in supervisory authority actions as well as in litigation before the Swedish general public courts as well as the patent and market courts.
About The Swedish Antitrust and Unfair Competition Law Association
The purpose of the Swedish Antitrust and Unfair Competition Law Association is to promote interest in and knowledge of Swedish and international competition and unfair competition law. The association consists of roughly 150 members and, among other things, organises meetings and lectures and supports research and education in the relevant legal fields. Read more about the association.
About LIDC
LIDC, International League of Competition Law, is a Swiss independent scientific association founded in 1930. The purpose of the association is to promote a fair competition of the common market. The Association organizes an annual international congress and makes decisions on issues related to unfair competition and competition law among other things. Read more about LIDC.
21/09/2023
Till anmälanLIDC kongressen 21-24 september 2023
Den 21-24 september 2023 kommer LIDC kongressen arrangeras av Konkurrens- och Marknadsrättsliga Föreningen i Göteborg på Scandic Göteborg Central.
Frågorna som kommer att diskuteras är följande:
Question A:
“Do recent developments in enforcement, case-law, and guidance from competition authorities and regulators make the delineation between legitimate and efficient purchasing and supply arrangements and infringing conduct sufficiently clear in practice that businesses and their advisors know how to stay on the right side of the law?”
Background/context:
We are seeing consumer prices rising at pace globally, central banks have increased rates, and events such as the Covid pandemic, the war in Ukraine, and Brexit continue to stress supply chains.
Against this backdrop, it is important that companies are able to distinguish clearly between legitimate and efficient conduct and infringements of the applicable rules and to assess the impact on their commercial relationships.
In addition to focusing on sellers and the conditions on which they sell their products or services to buyers, buyers’ conduct in their interactions with suppliers and markets when purchasing goods and services has recently come under increased scrutiny from competition law, enforcement and guidance (e.g. the Horizontal Guidelines).
From co-ordinated conduct by buyers, such as joint purchasing/buying alliances (e.g. rules for purchasing alliances in the food retail sector in France), buyers’ cartels and purchase price fixing (e.g. the Ethylene and Car Battery Recycling cases), to unilateral conduct by buyers that hold substantial purchasing power. As regards the latter, new rules and cases (e.g. in Belgium) have considered the “abuse of economic dependence”, which targets situations where a company abuses the relative economic dependence of another company (supplier or customer).
Different jurisdictions have taken a range of approaches, which have evolved and changed over time. What is the current situation in these jurisdictions and what are the LIDC National Chapters’ and members’ respective experiences – is the line between legitimate and infringing conduct sufficiently clear or is further guidance from authorities and courts required?
Question B:
“What mechanisms exist to avoid over-broad trademarks and address concerns that the trademark registers are clogged (e.g. bad faith in Sky v SkyKick; requirements for evidence of use), and are these mechanisms effective?”
Background/context:
Trademark owners understandably want to protect as widely as possible around their brand. However, this can lead to cluttered trademark registers which increase the cost (deadweight loss) of launching a new brand, and may restrict dynamic competition particularly from smaller players.
Different jurisdictions have taken a range of approaches, which have evolved and changed over time: from requirements of use (and/or evidence of use) to potential revocation for non-use; from requirements of filing by class and limiting scope within class to requirements that filings are not made in bad faith. For example, bad faith has been an issue in recent cases (from Hasbro through Sky v SkyKick which still pending in the English courts).
What are the LIDC National Chapters’ and members’ respective experiences in the effectiveness of these mechanisms, or other rules and practices, in seeking to allow the ‘right’ scope of protection?
För mer information om kongressen och registrering vänligen besök kongressens hemsida.
Har du frågor är du varmt välkommen att maila lidc2023@marlaw.se eller ringa 08-23 07 35.
Tidigare Evenemang
12/01/2023
Tid
12:00 – 13:00
Plats
Advokatfirman MarLaw, Nybrogatan 11 alt. digitalt via Teams
Pris
1 295 SEK ex. moms
Till anmälanPrismarknadsföring – do´s and dont´s
Den 12 januari 2023 bjuder Advokatfirman MarLaw in till lunchseminarium – med fokus på prismarknadsföring. Under seminariet ges en överblick över regelverket och praktiska tips på åtgärder vid utformning av prismarknadsföring. Särskilt fokus under utbildningstillfället är den nya regleringen på området och Konsumentverkets nya vägledning om prisinformation.
Seminariet kommer att genomföras som en hybrid – där du kan välja att delta på plats eller digitalt.
Ur innehållet:
-Överblick över regelverket
-Nytt krav på att ange tidigare lägsta pris
-Konsumentverkets uppdaterade vägledning om prisinformation
-Konsekvenser vid överträdelser
-Praktiska tips på åtgärder
Föreläsare:
Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Ottilia Lagergren, Associate,
är specialiserad och tillhandahåller rådgivning till klienter, framförallt inom marknadsrätt, immaterialrätt och frågor relaterade till dataskydd. Hon har ett särskilt intresse för prisstrategi och regleringen av den svenska spelmarknaden. Ottilia har erfarenhet av att biträda klienter vid tillsynsärenden och i Patent- och marknadsdomstolen.
09/12/2022
Tid
09:15 – 16:45
Plats
FEI Företagsekonomiska Institutet, Kammakargatan 10 alt. Online via FEIFLEX
Till anmälanMärkningsdagen 2022
Varmt välkommen till Märkningsdagen 2022 som arrangeras av Advokatfirman MarLaw och Herax Food Solutions! Missa inte årets möjlighet att hålla dig uppdaterat på nyheter, kommande regleringar och praxis på livsmedelsområdet.
Dagen kommer att genomföras som en hybrid – du kan välja att delta på plats eller följa dagen digitalt. I år sker Märkningsdagen i samarbete med Livsmedel i Fokus.
Ordinarie pris: 3 395 kr
Medlemmar i Livsmedel i Fokus: 2 995 kr
Önskar du att delta på plats tillkommer en kostnad om 550 kr för frukost, lunch och fika.
Observera att antalet platser på plats är begränsat.
För mer information och anmälan besök Märkningsdagens hemsida.
Program och talare
EU:s arbete med nya regelförslag på märkningsområdet
Martina Görnebrand, ämneskoordinator Livsmedelsverket
Vid Märkningsdagen förra året fick vi veta att många nya regelförslag inom märkningsområdet är på gång att tas fram. Det gäller t.ex. regler om ursprungsmärkning för fler livsmedel, näringsmärkning på förpackningens framsida och översyn av regler om datummärkning. Martina Görnebrand från Livsmedelsverket ger oss en uppdatering om vad som hänt på området sen sist.
Livsmedelsreklamens spelplan – fokus på green claims
Advokat Katarina Ladenfors, partner Advokatfirman MarLaw
Genomgång av ny lagstiftning på livsmedelsområdet samt aktuella ärenden i domstol och hos myndigheterna. Det händer mycket på marknaden inom området miljö och hållbarhet. I år tittar vi närmare på ICC:s hållbarhetsbilaga som ger ramarna för vilka miljö- och hållbarhetspåståenden som får användas i kommunikation. Det är även på gång ny lagstiftning inom EU för hållbarhetsmärkning.
Ett gemensamt nordiskt märkningssystem för sortering
Björn Andersson, kundansvarig förpackningsinsamlingen FTI
Förpackningsmärkningen är en del av ett gemensamt nordiskt skyltsystem för samtliga avfallsfraktioner. Systemet är framtaget av Avfall Sverige, kommunernas branschorganisation för avfallshantering, tillsammans med motsvarande organisationer i Norge och Danmark, med inspel från FTI och de som producerar förpackningar. Björn Andersson från FTI ger en presentation om hur systemet fungerar och används idag.
EU:s märkningsregler för alkoholhaltiga drycker och dess påverkan på Sverige
Anna De Geer, VD Sprit- och vinleverantörsföreningen, SVL
Svensk alkoholnäring har inte bara att förhålla sig till inhemska märkningsregler utan berörs och kommer att beröras av de pågående arbete kring EU:s cancerstrategi och EU:s livsmedelsstrategi. Anna De Geer kommer att ge en inblick i ett pågående lagstiftningsarbete för märkning av alkoholhaltiga drycker som även kommer att gälla för det som sätts på den svenska marknaden.
Skillnad i tillämpning av märkningslagstiftningar i olika EU-länder
Anna Wedholm, konsult inom livsmedelssäkerhet och kvalitet, Herax Foos Solutions
En viktig målsättning med informationsförordningen och andra EU- förordningar är att reglerna ska tillämpas lika i alla EU-länder. Det fungerar i de flesta fall bra tack vare EU-gemensamma vägledningar och annan information. Men i vissa fall finns det skillnader i hur reglerna tolkas, vilket blir viktigt att ta hänsyn till om en och samma förpackning ska fungera på flera marknader. Anna Wedholm på Herax Food Solutions delar med sig av ett antal exempel som kan vara bra att känna till och några goda märkningsråd.
Märkningsanpassningar till följd av kriget i Ukraina
Victor Munoz, Livsmedelsinspektör, Solna stad
På grund av den rådande situationen i Ukraina som kan innebära svårigheter för livsmedelsföretag att få tag i vissa ingredienser har Livsmedelsverket gått ut med ett ställningstagande. I korthet innebär det att företag ska kunna använda slut på förpackningsmaterial trots att ingrediensförteckningen inte är helt korrekt. Victor Munoz från Solna Stad berättar om förutsättningarna för att undantaget ska få tillämpas samt exempel från livsmedelskontrollen.
Bildjuridik – Bilder, video och GDPR
Bilder och video sprids rekordsnabbt via en rad olika kanaler, inte minst i sociala medier. Men många gånger råder oklarhet kring hur materialet får användas. Vilka avtal finns med fotografer och leverantörer? Får bilder och videomaterial göras sökbara hur som helst?
TT Kompetens mycket uppskattade utbildning är uppdelad på två avsnitt som antingen kan följas var för sig eller som en samlad kurs. Delkurserna ger tillsammans en övergripande och uppdaterad genomgång av vad som gäller vid alla former av bildhantering.
Utbildningen vänder sig till alla inom myndigheter, kommuner, landsting, företag, museer, organisationer och föreningar som har ansvar för eller arbetar med bilder i tryck, i sociala meder, på webben samt med bild- och videoarkiv.
Utbildare
Advokat Katarina Ladenfors, Partner på Advokatfirman MarLaw.
Del 1 är inriktad på grundläggande bildjuridik och omfattar 3 timmar.
Bland annat behandlas följande områden:
- Upphovsrätt och bilder – grundläggande upphovsrätt med inriktning på bild och film.
- Bilder och video som tas av anställda inom organisationen. Vem äger bilder/video, hur får de användas?
- Upphovsrätt till innehållet i bilden. En känd tavla syns i bakgrunden; vad gäller?
- Bilder på offentlig konst – vad gäller?
- Vad får/ska lagras i arkivet? En digital bild/video som köpts för en enstaka publicering – ska den raderas efter publiceringen?
- Får man filma olyckor? Vad gäller enligt lagen om olaga integritetsintrång?
- Bildvävning på nätet och i sociala medier samt genomgång av länkning.
- Avtalsfrågor – vad är det vi köper och hur regleras användning och ersättning?
- Bilder som köps från bilddatabaser på nätet eller Creative commons – hur säkras användningen?
Del 2 fokuserar på GDPR och omfattar 3 timmar.
Frågor som behandlas:
- Bildanvändning och GDPR – vilka rutiner krävs? När ska samtycke användas och fungerar modellavtal?
- Hur ska du tänka när du fotograferar och filmar inom organisationen? Vad säger till exempel GDPR om att filma föreläsningar där anställda förekommer?
- Vad gäller för fotografering av barn i skolan? Vad har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för inställning?
- Hur ska du tänka när du lägger ut bilder på barn?
- I sociala medier – när är du privat och när gäller GDPR?
- GDPR och ansiktsigenkänning – är det framtidens teknik?
- Schrems II – vad innebär EU-domen för det fortsatta hanteringen av bilder i sociala medier?
- Kameraövervakningslagen – vad gäller praktiskt?
OBS Delkurs 2 förutsätter att du har mycket goda kunskaper i upphovsrätt eller har gått igenom delkurs 1.
Testa vår Express Compliance Check
Gör en kostnadsfri marknadsrättslig kontroll online och få reda på om din marknadsföring innebär juridiska risker. Vid frågor kontakta oss.
Lanseras snart