Events

Delta på våra utbildningar, seminarium och events för att erhålla senaste kunskapen inom marknads- och immaterialrätt. Läs mer om våra events här nedan.

Kommande Evenemang

12/06/2024

Tid

09:00-12:00 & 13:00-16:00

Plats

Online via Zoom

Till anmälan

Bildjuridik – Bilder, video och GDPR

Bilder och video sprids rekordsnabbt via en rad olika kanaler, inte minst i sociala medier. Men många gånger råder oklarhet kring hur materialet får användas. Vilka avtal finns med fotografer och leverantörer? Vad gäller enligt GDPR?

Den mycket uppskattade utbildningen Bildjuridik är uppdelad på två avsnitt som antingen kan följas var för sig eller som en samlad kurs. Delkurserna ger tillsammans en övergripande och uppdaterad genomgång av vad som gäller vid alla former av bildhantering.

Utbildningen vänder sig till alla inom myndigheter, kommuner, landsting, företag, museer, organisationer och föreningar som har ansvar för eller arbetar med bilder i tryck, i sociala meder, på webben samt med bild- och videoarkiv eller dataskyddsombud.

Utbildare

Advokat Katarina Ladenfors, Partner på Advokatfirman MarLaw.

Antalet platser är begränsade för att ge utrymme för diskussion och frågor.

Pris: 3.900 kr ex moms per delkurs
10% rabatt vid anmälan till båda delkurserna

Del 1 är inriktad på grundläggande bildjuridik och omfattar 3 timmar.

Ur programmet:

  • Upphovsrätt och bilder – grundläggande upphovsrätt med inriktning på bild och film.
  • Bilder och video som tas av anställda inom organisationen. Vem äger bilder/video, hur får de användas?
  • Upphovsrätt till innehållet i bilden. En känd tavla syns i bakgrunden; vad gäller?
  • Bilder på offentlig konst – vad gäller?
  • Vad får/ska lagras i arkivet? En digital bild/video som köpts för en enstaka publicering – ska den raderas efter publiceringen?
  • Får man filma olyckor? Vad gäller enligt lagen om olaga integritetsintrång?
  • Bildvävning på nätet och i sociala medier samt genomgång av länkning.
  • Avtalsfrågor – vad är det vi köper och hur regleras användning och ersättning?
  • Bilder som köps från bilddatabaser på nätet eller Creative commons – hur säkras användningen?

Del 2 fokuserar på GDPR och omfattar 3 timmar.

Ur programmet:

  • Bildanvändning och GDPR – vilka rutiner krävs? När ska samtycke användas och fungerar modellavtal?
  • Hur ska du tänka när du fotograferar och filmar inom organisationen? Vad säger till exempel GDPR om att filma föreläsningar där anställda förekommer?
  • Vad gäller för fotografering av barn i skolan? Vad har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för inställning?
  • Hur ska du tänka när du vill använda bilder på barn?
  • Vad gäller för bildanvändning i sociala medier och när gäller GDPR?
  • GDPR och ansiktsigenkänning – är det framtidens teknik?
  • Schrems II och det nya ramverket Data Privacy Framework. Vad innebär det nya avtalet mellan EU-kommissionen och USA när det gäller hanteringen av bilder i sociala medier?
  • Kort om kameraövervakningslagen – vad gäller praktiskt?

10/10/2024

Tid

09:00 – 16:30

Plats

Online

Till anmälan

Välkommen till Marknadsrättsdagen!

Som marknadsförare och kommunikatör ligger fokus oftare på kreativitet än på juridik. Men de senaste årens snabba juridiska utveckling inom såväl dataskydd och personuppgifter som cookies, tvingar oss att ha en god översyn för att inte riskera kostsamma sanktioner.

Marknadsrättsdagen 2024 ger dig en uppdatering på alla nyheter som du behöver ha koll på för att kunna jobba med marknadsföring på ett juridiskt korrekt sätt samtidigt som du får den önskade effekten. Du får en uppdatering på hur du behöver beakta GDPR i relation till bland annat profilering och när du använder pixlar på Facebook och TikTok. Du får veta mer om hur du ska tänka kring samarbeten med influencers för att skriva korrekta samarbetsavtal och undvika kostsamma sanktioner. Det blir även en uppdatering kring AI och nya regelverk kring hållbarhetskommunikation.

Under dagen varvas juridiska pass med praktiska exempel från verkligheten, på så sätt får du med dig konkreta exempel som du kan applicera på din egen verksamhet.

Målgrupp
Dagen vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation inom såväl B2C som B2B. Den är även högst relevant för bolagsjurister och för dig som arbetar med juridisk rådgivning.

Livestreamad konferens
Konferensen kommer att sändas live från en studio i Stockholm vilket ger dig friheten att delta var du än befinner dig. Vi har en väl beprövad digital plattform som ger dig möjlighet att delta och ställa frågor via chatt. Sändningen håller hög kvalitet och våra konferensdeltagare ger den digitala upplevelsen 4,7 av 5 i snittbetyg.

Praktisk information

Datum: 10 oktober 2024
Plats: Online – hela evenemanget livestreamas
Tid: 09:00-16:30
Super Early Bird-pris: 5 950 kr exkl. moms
Pris: 6 950 kr exkl. moms.

Grupprabatt
För evenemanget gäller en förmånlig grupprabatt ”Gå 3 betala för 2”.

Tidigare Evenemang

21/09/2023

Till anmälan
LIDC kongressen 21-24 september 2023

Den 21-24 september 2023 kommer LIDC kongressen arrangeras av Konkurrens- och Marknadsrättsliga Föreningen i Göteborg på Scandic Göteborg Central.

Frågorna som kommer att diskuteras är följande:

Question A:

“Do recent developments in enforcement, case-law, and guidance from competition authorities and regulators make the delineation between legitimate and efficient purchasing and supply arrangements and infringing conduct sufficiently clear in practice that businesses and their advisors know how to stay on the right side of the law?” 

Background/context:
We are seeing consumer prices rising at pace globally, central banks have increased rates, and events such as the Covid pandemic, the war in Ukraine, and Brexit continue to stress supply chains.

Against this backdrop, it is important that companies are able to distinguish clearly between legitimate and efficient conduct and infringements of the applicable rules and to assess the impact on their commercial relationships.

In addition to focusing on sellers and the conditions on which they sell their products or services to buyers, buyers’ conduct in their interactions with suppliers and markets when purchasing goods and services has recently come under increased scrutiny from competition law, enforcement and guidance (e.g. the Horizontal Guidelines).

From co-ordinated conduct by buyers, such as joint purchasing/buying alliances (e.g. rules for purchasing alliances in the food retail sector in France), buyers’ cartels and purchase price fixing (e.g. the Ethylene and Car Battery Recycling cases), to unilateral conduct by buyers that hold substantial purchasing power. As regards the latter, new rules and cases (e.g. in Belgium) have considered the “abuse of economic dependence”, which targets situations where a company abuses the relative economic dependence of another company (supplier or customer).

Different jurisdictions have taken a range of approaches, which have evolved and changed over time. What is the current situation in these jurisdictions and what are the LIDC National Chapters’ and members’ respective experiences – is the line between legitimate and infringing conduct sufficiently clear or is further guidance from authorities and courts required?

Question B:

“What mechanisms exist to avoid over-broad trademarks and address concerns that the trademark registers are clogged (e.g. bad faith in Sky v SkyKick; requirements for evidence of use), and are these mechanisms effective?”

Background/context:
Trademark owners understandably want to protect as widely as possible around their brand. However, this can lead to cluttered trademark registers which increase the cost (deadweight loss) of launching a new brand, and may restrict dynamic competition particularly from smaller players.

Different jurisdictions have taken a range of approaches, which have evolved and changed over time: from requirements of use (and/or evidence of use) to potential revocation for non-use; from requirements of filing by class and limiting scope within class to requirements that filings are not made in bad faith. For example, bad faith has been an issue in recent cases (from Hasbro through Sky v SkyKick which still pending in the English courts).

What are the LIDC National Chapters’ and members’ respective experiences in the effectiveness of these mechanisms, or other rules and practices, in seeking to allow the ‘right’ scope of protection?

För mer information om kongressen och registrering vänligen besök kongressens hemsida. 

Har du frågor är du varmt välkommen att maila lidc2023@marlaw.se eller ringa 08-23 07 35.

 

14/06/2023

Tid

12:00 – 13:00

Plats

Online via Zoom

Till anmälan
The Swedish Antitrust and Unfair Competition Law Society
(Konkurrens- och Marknadsrättsliga Föreningen) invites you to a webinar on the 14th of June.

Program

The questions that will be addressed are Question A and B from the LIDC congress in Milan 2022. This webinar will be conducted in English.

Question A: What could/should sustainability goals play in competition policy and enforcement and how are competition authorities addressing this?

Question B: “Green IP”: what is the role of intellectual property in sustainability?

The webinar is free of charge. Register by sending an e-mail to kmf@marlaw.se

Speakers

Julian Nowag, Director Master in European Business Law, Lund University
Julian Nowag is associate professor in EU law at Lund University specialised in EU and Competition Law and an associate at the Oxford Centre for Competition Law and Policy where he is on the editorial board of The Journal for Antitrust Enforcement as managing director.

Martin Zeitlin, Advokatfirman MarLaw
Martin Zeitlin is a member of the Swedish Bar Association and works at Advokatfirman MarLaw. Martin advices clients on matters of both non-contentious and litigious nature in the fields of unfair commercial practices, general intellectual property, and data protection. Martin regularly represents clients in supervisory authority actions as well as in litigation before the Swedish general public courts as well as the patent and market courts.

About The Swedish Antitrust and Unfair Competition Law Association
The purpose of the Swedish Antitrust and Unfair Competition Law Association is to promote interest in and knowledge of Swedish and international competition and unfair competition law. The association consists of roughly 150 members and, among other things, organises meetings and lectures and supports research and education in the relevant legal fields. Read more about the association.

About LIDC
LIDC, International League of Competition Law, is a Swiss independent scientific association founded in 1930. The purpose of the association is to promote a fair competition of the common market. The Association organizes an annual international congress and makes decisions on issues related to unfair competition and competition law among other things. Read more about LIDC.

08/06/2023

Tid

12:00 – 13:00

Plats

IFI Online

Till anmälan

Beslutet mot Meta

Webbinarium om beslutet, dess orsaker samt en analys avseende konsekvenserna för svenska verksamheter.

Överföring av personuppgifter till USA – I ljuset av irländska datasskyddsmyndighetens rekordhöga sanktionsavgift mot Meta Ireland Ltd.

Under detta kostnadsfria webbinarium som är ett samarbete mellan IFI och advokatfirman MarLaw får du en genomgång av den irländska datasskyddsmyndighetens beslut mot Meta samt en analys av vilka konsekvenser de rekordhöga sanktionerna mot Meta kan få för svenska verksamheter och vår användning av sociala medier.

I maj 2023 har den irländska dataskyddsmyndigheten fattat beslut mot Meta om att bolaget ska betala en sanktionsavgift på 1,2 miljarder Euro (nästan 14 miljarder kronor) samt upphöra med att behandla personuppgifter i USA inom sex månader från det att beslutet meddelades Meta. Detta innebär i praktiken att Meta inte kan behandla personuppgifter om EU-medborgare vilket medför risker för alla organisationer som använder Metas sociala medier. Beslutet publicerades offentligt den 22 maj 2023.

Den irländska tillsynsmyndigheten konstaterade att Meta olovligen överfört personuppgifter till USA mot bakgrund av att:

  • USA:s lagstiftning inte erbjuder en skyddsnivå för de registrerade som är likvärdig den som tillhandahålls inom EU genom GDPR;
  • EU-kommissionen standardavtalsklausuler från 2021 kan inte ensamt kompensera för det otillräckliga skyddet för registrerades personuppgifter i USA;
  • De kompletterande tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder som Meta vidtagit inte kan anses kompensera för det otillräckliga skyddet

Beslutet, som kan komma att överklagas av Meta, innebär att verksamheter bör se över överföringar till USA som baseras på EU-kommissionens standardavtalsklausuler och vilka tekniska och organisatoriska åtgärder som vidtas som komplement till klausulerna.

Vad innebär detta i praktiken för svenska verksamheter? Måste vi sluta använda Facebook nu?

Föreläsare:

Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt (inklusive dataskydd) i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter.
slutet innebär ett förstärkt krav på verksamheter som stödjer överföring på standardavtalsklausuler att vidta ytterligare åtgärder för att skydda uppgifterna.

Cecilia Torelm Tornberg, Partner/Advokat
Advokat Cecilia Torelm Tornberg är specialiserad på marknads- och immaterialrätt, avtalsrätt samt GDPR. Cecilia är partner på Advokatfirman MarLaw och har arbetat i över 15 år med rådgivning till näringsidkare gällande bl.a. reklamjuridik, dataskydd, upphovs- och varumärkesrätt. Hon är även verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ.