Reklamombudsmannen prövar schampooreklam
2012-07-04
På Barnängens schampooförpackningar anges att produkten gör håret starkare och tillför synlig glans.”100% styrka och 100% glans” utlovas. En privatperson anmälde reklamen till Reklamombudsmannen med grunden att den var vilseledande. Anmälaren undrade vad ”100% styrka” står för. Ska man kunna använda håret som en diamantborr? Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RoN) ansåg att förpackningstexten ger genomsnittskonsumenten intryck av…
Reklam på Facebook kan bli fall för KO
2012-04-12
Konsumentmyndigheterna i Sverige, Norge och Danmark anser att Facebook kan bryta mot ett EU-direktiv genom att låta företag annonsera direkt i användarnas nyhetsflöden. Även Facebooks sponsrade länkar som dyker upp i nyhetsflödet när någon vän har gillat en produkt kritiseras. Gemensamt har konsumentombudsmännen därför skrivit ett brev till EU-kommissionen i hopp om att denna ingriper…
Advertising on Facebook could become a case for the Nordic Consumer Ombudsmen
2012-04-12
According to the Consumer Ombudsmen (CO) in Sweden, Norway and Denmark, Facebook tag1 could be violating an EU-directive by letting companies advertise directly in users news feeds. Facebook’s sponsored links that appear in users news feeds when a friend has liked a product is also criticised by the CO. Together they have written a letter…