
Events
Delta på våra utbildningar, seminarium och events för att erhålla senaste kunskapen inom marknads- och immaterialrätt. Läs mer om våra events här nedan.
Kommande Evenemang
Kostnadsfritt Webinar: Snabbkurs i e-handelsjuridik – Marknadsföring & försäljning online
E-handel omfattas av ett stort antal regelverk när det kommer till försäljning och marknadsföring online. I höstas fick en av e-handelsjättarna hård kritik av EU:s konsumentsskyddsnätverk för sin marknadsföring som stred mot EU-rätten och nyligen meddelade EU-kommissionen att en utredning av en av de större e-handlarna för kläder inletts. Även svenska tillsynsmyndigheten Konsumentverket har vidtagit flera tillsynsåtgärder, bland annat vad gäller pris och den relativt nya 30-dagarsregeln. Vi har även ett färskt avgörande från överinstans som inte följer den tidigare svenska synen på gränsöverskridande e-handel och öppnar upp för möjligheten till prövning av HD.
Den 23 april håller Alexander och Amelie ett kostnadsfritt webinarium där de guidar dig genom några av de mest centrala reglerna för marknadsföring och försäljning online tillsammans med de senaste nyheterna på området.
Föreläsare:
Alexander Jute, Partner/Advokat,
har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt (inklusive dataskydd) i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter.
Amelie Demelew Söderström, Associate,
har specialiserat sig inom marknadsrätt, dataskydd (GDPR) och immaterialrätt och tillhandahåller löpande rådgivning till klienter samt utbildningar inom dessa områden. Amelie har ett särskilt intresse för frågor kring marknadsföring i sociala medier och marknadsföringssamarbeten.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är måndagen den 21 april.
Webinar 13 maj – GDPR i praktiken
Till detta webbinarium har vi samlat de vanligaste praktiska frågorna som vi får in till verksamheten gällande bolag och organisationers GDPR-arbete. Vi går igenom nyheter, samt vad som behövs uppdateras och vilka åtgärder som behöver vidtas i din organisation under 2025. Vi kommer även att redogöra för vad en integritetspolicy ska innehålla och hur den kan anpassas till de nya kraven på tillgänglighet. Därutöver går vi igenom vilka GDPR-relaterade avtal som bör finnas på plats, samt vilka legala bedömningar som kan, respektive ska utföras. Vi delar också med oss av våra tips för hur ni kan organisera ert arbete, oavsett om ni är en stor eller liten organisation, samt vad ni bör prioritera utifrån ett riskbaserat synsätt under 2025.
- Nya krav på tillgänglighet för Integritetspolicys
- Vad bör en Integritetspolicy innehålla och hur ska den struktureras?
- Vilka avtal behövs för personuppgiftsbehandling?
- Vilka bedömningar ska göras när en organisation behandlar personuppgifter?
- Så arbetar du med ditt behandlingsregister i praktiken
- Vilka mallar kan användas vi DPA?
Föreläsare:
Cecilia Torelm Tornberg, Partner/Advokat
Advokat Cecilia Torelm Tornberg är specialiserad på marknads- och immaterialrätt, avtalsrätt samt GDPR. Cecilia är partner på Advokatfirman MarLaw och har arbetat i över 15 år med rådgivning till näringsidkare gällande bl.a. reklamjuridik, dataskydd, upphovs- och varumärkesrätt. Hon är även verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ.
Benjamin Lindholm, Associate
Benjamin Lindholm tillhandahåller löpande rådgivning till klienter inom främst avtalsrätt, dataskydd (GDPR), immaterialrätt och marknadsrätt.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är söndagen den 11 maj.
Bildjuridik – Bilder, video och GDPR
Bilder och video sprids rekordsnabbt via en rad olika kanaler, inte minst i sociala medier. Men många gånger råder oklarhet kring hur materialet får användas. Vilka avtal finns med fotografer och leverantörer? Vad gäller enligt GDPR?
Den mycket uppskattade utbildningen Bildjuridik är uppdelad på två avsnitt som antingen kan följas var för sig eller som en samlad kurs. Delkurserna ger tillsammans en övergripande och uppdaterad genomgång av vad som gäller vid alla former av bildhantering.
Utbildningen vänder sig till alla inom myndigheter, kommuner, landsting, företag, museer, organisationer och föreningar som har ansvar för eller arbetar med bilder i tryck, i sociala meder, på webben samt med bild- och videoarkiv eller dataskyddsombud.
Utbildare
Advokat Katarina Ladenfors, Partner på Advokatfirman MarLaw.
Antalet platser är begränsade för att ge utrymme för diskussion och frågor.
Pris: 3.900 kr ex moms per delkurs
10% rabatt vid anmälan till båda delkurserna
Del 1 är inriktad på grundläggande bildjuridik och omfattar 3 timmar.
Ur programmet:
- Upphovsrätt och bilder – grundläggande upphovsrätt med inriktning på bild och film.
- Bilder och video som tas av anställda inom organisationen. Vem äger bilder/video, hur får de användas?
- Upphovsrätt till innehållet i bilden. En känd tavla syns i bakgrunden; vad gäller?
- Bilder på offentlig konst – vad gäller?
- Vad får/ska lagras i arkivet? En digital bild/video som köpts för en enstaka publicering – ska den raderas efter publiceringen?
- Får man filma olyckor? Vad gäller enligt lagen om olaga integritetsintrång?
- Bildvävning på nätet och i sociala medier samt genomgång av länkning.
- Avtalsfrågor – vad är det vi köper och hur regleras användning och ersättning?
- Bilder som köps från bilddatabaser på nätet eller Creative commons – hur säkras användningen?
Del 2 fokuserar på GDPR och omfattar 3 timmar.
Ur programmet:
- Bildanvändning och GDPR – vilka rutiner krävs? När ska samtycke användas och fungerar modellavtal?
- Hur ska du tänka när du fotograferar och filmar inom organisationen? Vad säger till exempel GDPR om att filma föreläsningar där anställda förekommer?
- Vad gäller för fotografering av barn i skolan? Vad har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för inställning?
- Hur ska du tänka när du vill använda bilder på barn?
- Vad gäller för bildanvändning i sociala medier och när gäller GDPR?
- GDPR och ansiktsigenkänning – är det framtidens teknik?
- Schrems II och det nya ramverket Data Privacy Framework. Vad innebär det nya avtalet mellan EU-kommissionen och USA när det gäller hanteringen av bilder i sociala medier?
- Kort om kameraövervakningslagen – vad gäller praktiskt?
Tidigare Evenemang
Prismarknadsföring
Den 20 februari 2025 bjuder Advokatfirman MarLaw in till webbinarium – med fokus på prismarknadsföring. Under webbinariet ges en överblick över regelverket och praktiska tips på åtgärder vid utformning av prismarknadsföring. Särskilt fokus under utbildningstillfället är Konsumentverkets granskning och utvärdering av efterlevnaden av den så kallade 30-dagars regeln.
Seminariet erbjuds endast digitalt via Teams
Ur innehållet
- Överblick över regelverket
- Kravet på att ange tidigare lägsta pris
- Konsumentverkets vägledning om prisinformation
- Konsekvenser vid överträdelser
- Praktiska tips på åtgärder
- Konsumentverkets utvärdering av e-handlarnas efterlevnad av 30-dagars regeln.
Föreläsare:
Daniel Tornberg,
CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Ottilia Lagergren, Associate,
är specialiserad och tillhandahåller rådgivning till klienter, framförallt inom marknadsrätt, immaterialrätt och frågor relaterade till dataskydd. Hon har ett särskilt intresse för prisstrategi och regleringen av den svenska spelmarknaden. Ottilia har erfarenhet av att biträda klienter vid tillsynsärenden och i Patent- och marknadsdomstolen.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är tisdagen den 18 februari.
Webbinarium:
AI – juridiken i praktiken
AI-förordningen antogs den 13 juni 2024 och ska börja tillämpas i sin helhet i medlemsstaterna den 2 augusti 2026. Många bolag och organisationer använder redan egna eller standardiserade AI-verktyg tjänster och måste beakta allmänna regler utifrån exempelvis GDPR och upphovsrättslagen. Under detta webbinarium går vi igenom de allmänna reglerna samt vad den nya AI-förordningen får för konsekvenser för bolag och organisationer i praktiken.
Vi redogör för de legala frågorna vid användning av AI utifrån AI-förordningen, upphovsrättslagen och GDPR. Därtill ger vi vägledning om hur samarbetsavtal bör anpassas och policyarbetet internt kan hanteras. Under webbinariet går vi också igenom när och hur material som är AI-genererat ska markeras i exempelvis sociala medier.
Bland annat kommer vi behandla:
- AI-förordningens konsekvenser för bolag
- När och hur ska AI-genererat material markeras
- Metas etiketter för AI-genererade bilder och videos
- AI och GDPR
- Upphovsrättsliga konsekvenser
- Risker och sanktioner
- Anpassning av avtal vid användning av AI
- Att tänka på inför eventuell användning av liknande tekniker
Föreläsare:
Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är måndagen den 27 januari.
Webbinarium – Introduktion till ICC:s nya regler för reklam och marknadskommunikation
Lunchwebbinarium onsdag 22 januari kl. 12.00-13.00
I höstas kom den elfte upplagan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation, den så kallade ICC-koden. Reklamombudsmannen börjar tillämpa den uppdaterade koden för anmälningar som kommer in från och med den 1 januari 2025.
ICC-koden har också haft genomslag i domstolarnas bedömningar. Därför är det viktigt för alla organisationer att hålla sig uppdaterade med vad nyheterna innebär för att kunna säkerställa både etisk och lagligt korrekt marknadskommunikation.
Med uppdateringen i den nya upplagan av koden följer ett stort antal nyheter som anpassar regelverket till utmaningarna i dagens kommunikationslandskap. Uppdateringarna som har prioriterats är bland annat gällande AI och algoritmer, influencer marketing, marknadsföring riktad till barn och miljöpåståenden.
Under detta lunchwebbinarium redogörs för förändringarna i koden och vilken praktisk betydelse de har. Frågeställningar som besvaras är bland annat:
- Hur kan organisationer säkerställa att marknadskommunikationen inte bryter mot ICC-koden?
- Vad innebär de nya reglerna för marknadsföring riktad till barn och ungdomar?
- Hur bör AI och algoritmer hanteras i marknadsföring för att uppfylla de nya kraven?
- Vad krävs för att marknadsföringen via influencers lever upp till den nya ICC-koden?
Vad innebär de nya miljöreklamreglerna och hur förhåller de sig till kommande EU-lagstiftning?
Föreläsare:
Sandra Hanson, Partner/Advokat på Advokatfirman MarLaw AB,
Sandra är specialiserad på marknadsföringsrätt och har lång erfarenhet av att ge rådgivning till organisationer kring de lagliga och etiska kraven för marknadskommunikation. Hon är även erfaren som processombud och hjälper till att bemöta anmälningar hos Reklamombudsmannen.
Datum: 22 januari 2025
Tid: 12:00 – 13:00
Plats: Online
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig på knappen nedan eller klicka HÄR. Sista anmälningsdag är måndagen den 20 januari 2025.