Events
Delta på våra utbildningar, seminarium och events för att erhålla senaste kunskapen inom marknads- och immaterialrätt. Läs mer om våra events här nedan.
Kommande Evenemang
Webbinarium – Marknadsföring och försäljning med digitala verktyg
GDPR ställer höga krav på dig som arbetar med marknadskommunikation på företag, organisation eller i offentlig verksamhet. Genom detta webbinarium får du en grundläggande förståelse för regelverket och råd och vägledning kring hur du ska hantera GDPR i praktiken.
Fokus ligger på – Vad behöver vi göra? – Varför gör vi det? – Hur gör vi det?
Den senaste tiden har mycket hänt med ny praxis från EU-domstolen, riktlinjer från europeiska dataskyddstyrelsen (EDPB) och beslut från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Hur navigerar vi för att på bästa sätt möta de ökade kraven samtidigt som vi inte förlorar värdefulla kommunikationskanaler och verktyg för att nå ut med kommunikation. Vilken dokumentation behöver presenteras internt för att ta medvetna beslut?
Ur innehållet:
- Hur ska vi förhålla oss till den föränderliga spelplanen gällande tredjelandsöverföringar för att våga fatta långsiktiga beslut om investeringar utan att riskera tillsyn och böter?
- Gränsdragningen mellan GDPR och profilering – vad får vi göra?
- Att dela personuppgifter mellan olika juridiska personer i marknadsföringssyfte
- Cookies – vad säger lagstiftningen om detta?
- Pixel för Facebook och TikTok – är det lagligt att använda dessa?
Genomgång av IMYs sanktionsavgifter mot tre bolag vid användning av Metas pixel
Föreläsare:
Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är tisdagen den 14 januari.
Webbinarium:
AI – juridiken i praktiken
AI-förordningen antogs den 13 juni 2024 och ska börja tillämpas i sin helhet i medlemsstaterna den 2 augusti 2026. Många bolag och organisationer använder redan egna eller standardiserade AI-verktyg tjänster och måste beakta allmänna regler utifrån exempelvis GDPR och upphovsrättslagen. Under detta webbinarium går vi igenom de allmänna reglerna samt vad den nya AI-förordningen får för konsekvenser för bolag och organisationer i praktiken.
Vi redogör för de legala frågorna vid användning av AI utifrån AI-förordningen, upphovsrättslagen och GDPR. Därtill ger vi vägledning om hur samarbetsavtal bör anpassas och policyarbetet internt kan hanteras. Under webbinariet går vi också igenom när och hur material som är AI-genererat ska markeras i exempelvis sociala medier.
Bland annat kommer vi behandla:
- AI-förordningens konsekvenser för bolag
- När och hur ska AI-genererat material markeras
- Metas etiketter för AI-genererade bilder och videos
- AI och GDPR
- Upphovsrättsliga konsekvenser
- Risker och sanktioner
- Anpassning av avtal vid användning av AI
- Att tänka på inför eventuell användning av liknande tekniker
Föreläsare:
Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är måndagen den 27 januari.
Bildjuridik – Bilder, video och GDPR
Bilder och video sprids rekordsnabbt via en rad olika kanaler, inte minst i sociala medier. Men många gånger råder oklarhet kring hur materialet får användas. Vilka avtal finns med fotografer och leverantörer? Vad gäller enligt GDPR?
Den mycket uppskattade utbildningen Bildjuridik är uppdelad på två avsnitt som antingen kan följas var för sig eller som en samlad kurs. Delkurserna ger tillsammans en övergripande och uppdaterad genomgång av vad som gäller vid alla former av bildhantering.
Utbildningen vänder sig till alla inom myndigheter, kommuner, landsting, företag, museer, organisationer och föreningar som har ansvar för eller arbetar med bilder i tryck, i sociala meder, på webben samt med bild- och videoarkiv eller dataskyddsombud.
Utbildare
Advokat Katarina Ladenfors, Partner på Advokatfirman MarLaw.
Antalet platser är begränsade för att ge utrymme för diskussion och frågor.
Pris: 3.900 kr ex moms per delkurs
10% rabatt vid anmälan till båda delkurserna
Det finns även ett tillfälle den 8 april, anmäl dig HÄR.
Del 1 är inriktad på grundläggande bildjuridik och omfattar 3 timmar.
Ur programmet:
- Upphovsrätt och bilder – grundläggande upphovsrätt med inriktning på bild och film.
- Bilder och video som tas av anställda inom organisationen. Vem äger bilder/video, hur får de användas?
- Upphovsrätt till innehållet i bilden. En känd tavla syns i bakgrunden; vad gäller?
- Bilder på offentlig konst – vad gäller?
- Vad får/ska lagras i arkivet? En digital bild/video som köpts för en enstaka publicering – ska den raderas efter publiceringen?
- Får man filma olyckor? Vad gäller enligt lagen om olaga integritetsintrång?
- Bildvävning på nätet och i sociala medier samt genomgång av länkning.
- Avtalsfrågor – vad är det vi köper och hur regleras användning och ersättning?
- Bilder som köps från bilddatabaser på nätet eller Creative commons – hur säkras användningen?
Del 2 fokuserar på GDPR och omfattar 3 timmar.
Ur programmet:
- Bildanvändning och GDPR – vilka rutiner krävs? När ska samtycke användas och fungerar modellavtal?
- Hur ska du tänka när du fotograferar och filmar inom organisationen? Vad säger till exempel GDPR om att filma föreläsningar där anställda förekommer?
- Vad gäller för fotografering av barn i skolan? Vad har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för inställning?
- Hur ska du tänka när du vill använda bilder på barn?
- Vad gäller för bildanvändning i sociala medier och när gäller GDPR?
- GDPR och ansiktsigenkänning – är det framtidens teknik?
- Schrems II och det nya ramverket Data Privacy Framework. Vad innebär det nya avtalet mellan EU-kommissionen och USA när det gäller hanteringen av bilder i sociala medier?
- Kort om kameraövervakningslagen – vad gäller praktiskt?
Tidigare Evenemang
Varmt välkommen till Märkningsdagen 2024!
Nu är det dags att boka upp kalendern den 5 december för att inte missa årets möjlighet att hålla dig uppdaterad på nyheter, kommande reglering och praxis på livsmedelsområdet. Precis som tidigare år har vi bjudit in några av livsmedelsbranschens främsta företrädare. Märkningsdagen sker i samarbete med Livsmedel i fokus.
Advokatfirman MarLaw:
Advokatfirman MarLaw är en specialistbyrå med 50-årig tradition. Vi kan hjälpa er med livsmedelsjuridik, processer och förhandlingar, immaterialrättsliga frågor, GDPR, compliance, marknadsrätt med mera. Vi erbjuder en unik spetskompetens och snabb, kvalitativ juridisk rådgivning.
Herax Food Solutions:
En konsultbyrå som vänder sig till företag inom livsmedelsindustrin verksamma på den skandinaviska marknaden. Sedan starten har vi fokuserat verksamheten på rådgivning inom området för skandinaviska märkningsregler men kan självklart erbjuda andra tjänster inom livsmedelssäkerhet och utbildning.
Webbinarium:
Nya spelplanen för green claims
Den gröna omställningen är en högt prioriterad fråga från EU-lagstiftaren sedan 2020. Från EU anser man att konsumenterna måste vara bättre skyddade mot information som inte är korrekt eller som presenteras på ett vilseledande sätt i syfte att ge intryck av att ett bolag eller dess produkter/tjänster är mer miljövänliga än vad de egentligen är, sk greenwashing. Nya tuffare regler genom Empowering Consumers in the Green Transition (”ECGT”). Direktivet innebär bland annat att ett flertal marknadsföringsåtgärder såsom användning av vaga miljöpåståenden kommer att träffas av den sk svarta listan som innehåller de värsta överträdelserna av marknadsföringslagen. Det nya ”Green Claims-directive” kommer också att förändra spelplanen för hur miljöpåståenden måste dokumenteras, kommuniceras och verifieras.
Under webbinariet kommer vi bland annat gå igenom följande,
- Nya Direktivet om mer konsumentmakt
- Nya bestämmelser på svarta listan
- Sanktionsavgifternas storlek
- Nya regelverket ”Green Claims”
- Legala rutiner för att hantera hållbarhetspåståenden i marknadsföring
- Nya ICC-koden 2025
- Tips framåt
Föreläsare:
Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är söndagen den 1 december.
Välkommen till Marknadsrättsdagen!
Som marknadsförare och kommunikatör ligger fokus oftare på kreativitet än på juridik. Men de senaste årens snabba juridiska utveckling inom såväl dataskydd och personuppgifter som cookies, tvingar oss att ha en god översyn för att inte riskera kostsamma sanktioner.
Marknadsrättsdagen 2024 ger dig en uppdatering på alla nyheter som du behöver ha koll på för att kunna jobba med marknadsföring på ett juridiskt korrekt sätt samtidigt som du får den önskade effekten. Du får en uppdatering på hur du behöver beakta GDPR i relation till bland annat profilering och när du använder pixlar på Facebook och TikTok. Du får veta mer om hur du ska tänka kring samarbeten med influencers för att skriva korrekta samarbetsavtal och undvika kostsamma sanktioner. Det blir även en uppdatering kring AI och nya regelverk kring hållbarhetskommunikation.
Under dagen varvas juridiska pass med praktiska exempel från verkligheten, på så sätt får du med dig konkreta exempel som du kan applicera på din egen verksamhet.
Målgrupp
Dagen vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation inom såväl B2C som B2B. Den är även högst relevant för bolagsjurister och för dig som arbetar med juridisk rådgivning.
Livestreamad konferens
Konferensen kommer att sändas live från en studio i Stockholm vilket ger dig friheten att delta var du än befinner dig. Vi har en väl beprövad digital plattform som ger dig möjlighet att delta och ställa frågor via chatt. Sändningen håller hög kvalitet och våra konferensdeltagare ger den digitala upplevelsen 4,7 av 5 i snittbetyg.
Praktisk information
Datum: 10 oktober 2024
Plats: Online – hela evenemanget livestreamas
Tid: 09:00-16:30
Super Early Bird-pris: 5 950 kr exkl. moms
Pris: 6 950 kr exkl. moms.
Grupprabatt
För evenemanget gäller en förmånlig grupprabatt ”Gå 3 betala för 2”.