Events
Delta på våra utbildningar, seminarium och events för att erhålla senaste kunskapen inom marknads- och immaterialrätt. Läs mer om våra events här nedan.
Kommande Evenemang
Webbinarium – Introduktion till ICC:s nya regler för reklam och marknadskommunikation
Lunchwebbinarium onsdag 22 januari kl. 12.00-13.00
I höstas kom den elfte upplagan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation, den så kallade ICC-koden. Reklamombudsmannen börjar tillämpa den uppdaterade koden för anmälningar som kommer in från och med den 1 januari 2025.
ICC-koden har också haft genomslag i domstolarnas bedömningar. Därför är det viktigt för alla organisationer att hålla sig uppdaterade med vad nyheterna innebär för att kunna säkerställa både etisk och lagligt korrekt marknadskommunikation.
Med uppdateringen i den nya upplagan av koden följer ett stort antal nyheter som anpassar regelverket till utmaningarna i dagens kommunikationslandskap. Uppdateringarna som har prioriterats är bland annat gällande AI och algoritmer, influencer marketing, marknadsföring riktad till barn och miljöpåståenden.
Under detta lunchwebbinarium redogörs för förändringarna i koden och vilken praktisk betydelse de har. Frågeställningar som besvaras är bland annat:
- Hur kan organisationer säkerställa att marknadskommunikationen inte bryter mot ICC-koden?
- Vad innebär de nya reglerna för marknadsföring riktad till barn och ungdomar?
- Hur bör AI och algoritmer hanteras i marknadsföring för att uppfylla de nya kraven?
- Vad krävs för att marknadsföringen via influencers lever upp till den nya ICC-koden?
Vad innebär de nya miljöreklamreglerna och hur förhåller de sig till kommande EU-lagstiftning?
Föreläsare:
Sandra Hanson, Partner/Advokat på Advokatfirman MarLaw AB,
Sandra är specialiserad på marknadsföringsrätt och har lång erfarenhet av att ge rådgivning till organisationer kring de lagliga och etiska kraven för marknadskommunikation. Hon är även erfaren som processombud och hjälper till att bemöta anmälningar hos Reklamombudsmannen.
Datum: 22 januari 2025
Tid: 12:00 – 13:00
Plats: Online
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig på knappen nedan eller klicka HÄR. Sista anmälningsdag är måndagen den 20 januari 2025.
Webbinarium:
AI – juridiken i praktiken
AI-förordningen antogs den 13 juni 2024 och ska börja tillämpas i sin helhet i medlemsstaterna den 2 augusti 2026. Många bolag och organisationer använder redan egna eller standardiserade AI-verktyg tjänster och måste beakta allmänna regler utifrån exempelvis GDPR och upphovsrättslagen. Under detta webbinarium går vi igenom de allmänna reglerna samt vad den nya AI-förordningen får för konsekvenser för bolag och organisationer i praktiken.
Vi redogör för de legala frågorna vid användning av AI utifrån AI-förordningen, upphovsrättslagen och GDPR. Därtill ger vi vägledning om hur samarbetsavtal bör anpassas och policyarbetet internt kan hanteras. Under webbinariet går vi också igenom när och hur material som är AI-genererat ska markeras i exempelvis sociala medier.
Bland annat kommer vi behandla:
- AI-förordningens konsekvenser för bolag
- När och hur ska AI-genererat material markeras
- Metas etiketter för AI-genererade bilder och videos
- AI och GDPR
- Upphovsrättsliga konsekvenser
- Risker och sanktioner
- Anpassning av avtal vid användning av AI
- Att tänka på inför eventuell användning av liknande tekniker
Föreläsare:
Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är måndagen den 27 januari.
Bildjuridik – Bilder, video och GDPR
Bilder och video sprids rekordsnabbt via en rad olika kanaler, inte minst i sociala medier. Men många gånger råder oklarhet kring hur materialet får användas. Vilka avtal finns med fotografer och leverantörer? Vad gäller enligt GDPR?
Den mycket uppskattade utbildningen Bildjuridik är uppdelad på två avsnitt som antingen kan följas var för sig eller som en samlad kurs. Delkurserna ger tillsammans en övergripande och uppdaterad genomgång av vad som gäller vid alla former av bildhantering.
Utbildningen vänder sig till alla inom myndigheter, kommuner, landsting, företag, museer, organisationer och föreningar som har ansvar för eller arbetar med bilder i tryck, i sociala meder, på webben samt med bild- och videoarkiv eller dataskyddsombud.
Utbildare
Advokat Katarina Ladenfors, Partner på Advokatfirman MarLaw.
Antalet platser är begränsade för att ge utrymme för diskussion och frågor.
Pris: 3.900 kr ex moms per delkurs
10% rabatt vid anmälan till båda delkurserna
Det finns även ett tillfälle den 8 april, anmäl dig HÄR.
Del 1 är inriktad på grundläggande bildjuridik och omfattar 3 timmar.
Ur programmet:
- Upphovsrätt och bilder – grundläggande upphovsrätt med inriktning på bild och film.
- Bilder och video som tas av anställda inom organisationen. Vem äger bilder/video, hur får de användas?
- Upphovsrätt till innehållet i bilden. En känd tavla syns i bakgrunden; vad gäller?
- Bilder på offentlig konst – vad gäller?
- Vad får/ska lagras i arkivet? En digital bild/video som köpts för en enstaka publicering – ska den raderas efter publiceringen?
- Får man filma olyckor? Vad gäller enligt lagen om olaga integritetsintrång?
- Bildvävning på nätet och i sociala medier samt genomgång av länkning.
- Avtalsfrågor – vad är det vi köper och hur regleras användning och ersättning?
- Bilder som köps från bilddatabaser på nätet eller Creative commons – hur säkras användningen?
Del 2 fokuserar på GDPR och omfattar 3 timmar.
Ur programmet:
- Bildanvändning och GDPR – vilka rutiner krävs? När ska samtycke användas och fungerar modellavtal?
- Hur ska du tänka när du fotograferar och filmar inom organisationen? Vad säger till exempel GDPR om att filma föreläsningar där anställda förekommer?
- Vad gäller för fotografering av barn i skolan? Vad har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för inställning?
- Hur ska du tänka när du vill använda bilder på barn?
- Vad gäller för bildanvändning i sociala medier och när gäller GDPR?
- GDPR och ansiktsigenkänning – är det framtidens teknik?
- Schrems II och det nya ramverket Data Privacy Framework. Vad innebär det nya avtalet mellan EU-kommissionen och USA när det gäller hanteringen av bilder i sociala medier?
- Kort om kameraövervakningslagen – vad gäller praktiskt?
Tidigare Evenemang
Webbinarium – Marknadsföring och försäljning med digitala verktyg
GDPR ställer höga krav på dig som arbetar med marknadskommunikation på företag, organisation eller i offentlig verksamhet. Genom detta webbinarium får du en grundläggande förståelse för regelverket och råd och vägledning kring hur du ska hantera GDPR i praktiken.
Fokus ligger på – Vad behöver vi göra? – Varför gör vi det? – Hur gör vi det?
Den senaste tiden har mycket hänt med ny praxis från EU-domstolen, riktlinjer från europeiska dataskyddstyrelsen (EDPB) och beslut från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Hur navigerar vi för att på bästa sätt möta de ökade kraven samtidigt som vi inte förlorar värdefulla kommunikationskanaler och verktyg för att nå ut med kommunikation. Vilken dokumentation behöver presenteras internt för att ta medvetna beslut?
Ur innehållet:
- Hur ska vi förhålla oss till den föränderliga spelplanen gällande tredjelandsöverföringar för att våga fatta långsiktiga beslut om investeringar utan att riskera tillsyn och böter?
- Gränsdragningen mellan GDPR och profilering – vad får vi göra?
- Att dela personuppgifter mellan olika juridiska personer i marknadsföringssyfte
- Cookies – vad säger lagstiftningen om detta?
- Pixel för Facebook och TikTok – är det lagligt att använda dessa?
Genomgång av IMYs sanktionsavgifter mot tre bolag vid användning av Metas pixel
Föreläsare:
Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är tisdagen den 14 januari.
Varmt välkommen till Märkningsdagen 2024!
Nu är det dags att boka upp kalendern den 5 december för att inte missa årets möjlighet att hålla dig uppdaterad på nyheter, kommande reglering och praxis på livsmedelsområdet. Precis som tidigare år har vi bjudit in några av livsmedelsbranschens främsta företrädare. Märkningsdagen sker i samarbete med Livsmedel i fokus.
Advokatfirman MarLaw:
Advokatfirman MarLaw är en specialistbyrå med 50-årig tradition. Vi kan hjälpa er med livsmedelsjuridik, processer och förhandlingar, immaterialrättsliga frågor, GDPR, compliance, marknadsrätt med mera. Vi erbjuder en unik spetskompetens och snabb, kvalitativ juridisk rådgivning.
Herax Food Solutions:
En konsultbyrå som vänder sig till företag inom livsmedelsindustrin verksamma på den skandinaviska marknaden. Sedan starten har vi fokuserat verksamheten på rådgivning inom området för skandinaviska märkningsregler men kan självklart erbjuda andra tjänster inom livsmedelssäkerhet och utbildning.
Webbinarium:
Nya spelplanen för green claims
Den gröna omställningen är en högt prioriterad fråga från EU-lagstiftaren sedan 2020. Från EU anser man att konsumenterna måste vara bättre skyddade mot information som inte är korrekt eller som presenteras på ett vilseledande sätt i syfte att ge intryck av att ett bolag eller dess produkter/tjänster är mer miljövänliga än vad de egentligen är, sk greenwashing. Nya tuffare regler genom Empowering Consumers in the Green Transition (”ECGT”). Direktivet innebär bland annat att ett flertal marknadsföringsåtgärder såsom användning av vaga miljöpåståenden kommer att träffas av den sk svarta listan som innehåller de värsta överträdelserna av marknadsföringslagen. Det nya ”Green Claims-directive” kommer också att förändra spelplanen för hur miljöpåståenden måste dokumenteras, kommuniceras och verifieras.
Under webbinariet kommer vi bland annat gå igenom följande,
- Nya Direktivet om mer konsumentmakt
- Nya bestämmelser på svarta listan
- Sanktionsavgifternas storlek
- Nya regelverket ”Green Claims”
- Legala rutiner för att hantera hållbarhetspåståenden i marknadsföring
- Nya ICC-koden 2025
- Tips framåt
Föreläsare:
Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.
Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.
Sista anmälningsdag är söndagen den 1 december.