Events

Delta på våra utbildningar, seminarium och events för att erhålla senaste kunskapen inom marknads- och immaterialrätt. Läs mer om våra events här nedan.

Kommande Evenemang

03/12/2024

Tid

12:00 – 13:00

Plats

Online via teams

Läs mer
Webbinarium:
Nya spelplanen för green claims

Den gröna omställningen är en högt prioriterad fråga från EU-lagstiftaren sedan 2020. Från EU anser man att konsumenterna måste vara bättre skyddade mot information som inte är korrekt eller som presenteras på ett vilseledande sätt i syfte att ge intryck av att ett bolag eller dess produkter/tjänster är mer miljövänliga än vad de egentligen är, sk greenwashing. Nya tuffare regler genom  Empowering Consumers in the Green Transition (”ECGT”). Direktivet innebär bland annat att ett flertal marknadsföringsåtgärder såsom användning av vaga miljöpåståenden kommer att träffas av den sk svarta listan som innehåller de värsta överträdelserna av marknadsföringslagen. Det nya ”Green Claims-directive”  kommer också att förändra spelplanen för hur miljöpåståenden  måste dokumenteras, kommuniceras och verifieras.

Under webbinariet kommer vi bland annat gå igenom följande,

  • Nya Direktivet om mer konsumentmakt
  • Nya bestämmelser på svarta listan
  • Sanktionsavgifternas storlek
  • Nya regelverket ”Green Claims”
  • Legala rutiner för att hantera hållbarhetspåståenden i marknadsföring
  • Tips framåt

Föreläsare:

Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.

Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.

Pris: Kostnadsfritt

Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.

Sista anmälningsdag är söndagen den 1 december.

05/12/2024

Tid

09.45 -16.30

Plats

Online

Läs mer

Varmt välkommen till Märkningsdagen 2024!

Nu är det dags att boka upp kalendern den 5 december för att inte missa årets möjlighet att hålla dig uppdaterad på nyheter, kommande reglering och praxis på livsmedelsområdet. Precis som tidigare år har vi bjudit in några av livsmedelsbranschens främsta företrädare. Märkningsdagen sker i samarbete med Livsmedel i fokus.

Advokatfirman MarLaw:
Advokatfirman MarLaw är en specialistbyrå med 50-årig tradition. Vi kan hjälpa er med livsmedelsjuridik, processer och förhandlingar, immaterialrättsliga frågor, GDPR, compliance, marknadsrätt med mera. Vi erbjuder en unik spetskompetens och snabb, kvalitativ juridisk rådgivning.

Herax Food Solutions:
En konsultbyrå som vänder sig till företag inom livsmedelsindustrin verksamma på den skandinaviska marknaden. Sedan starten har vi fokuserat verksamheten på rådgivning inom området för skandinaviska märkningsregler men kan självklart erbjuda andra tjänster inom livsmedelssäkerhet och utbildning.

06/12/2024

Tid

12:00 – 13:00

Plats

Online via teams

Läs mer
Webbinarium:
AI – juridiken i praktiken

AI-förordningen antogs den 13 juni 2024 och ska börja tillämpas i sin helhet i medlemsstaterna den 2 augusti 2026. Många bolag och organisationer använder redan egna eller standardiserade AI-verktyg tjänster och måste beakta allmänna regler utifrån exempelvis GDPR och upphovsrättslagen. Under detta webbinarium går vi igenom de allmänna reglerna samt vad den nya AI-förordningen får för konsekvenser för bolag och organisationer i praktiken.

Vi redogör för de legala frågorna vid användning av AI utifrån AI-förordningen, upphovsrättslagen och GDPR. Därtill ger vi vägledning om hur samarbetsavtal bör anpassas och policyarbetet internt kan hanteras. Under webbinariet går vi också igenom när och hur material som är AI-genererat ska markeras i exempelvis sociala medier.

Bland annat kommer vi behandla:

  • AI-förordningens konsekvenser för bolag
  • När och hur ska AI-genererat material markeras
  • Metas etiketter för AI-genererade bilder och videos
  • AI och GDPR
  • Upphovsrättsliga konsekvenser
  • Risker och sanktioner
  • Anpassning av avtal vid användning av AI
  • Att tänka på inför eventuell användning av liknande tekniker

Föreläsare:

Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.

Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.

Pris: Kostnadsfritt

Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.

Sista anmälningsdag är onsdagen den 4 december.

19/12/2024

Tid

12:00 – 13:00

Plats

Online via teams

Läs mer
Webbinarium:
Marknadsföring och försäljning med digitala verktyg

Mer information kommer inom kort.

Föreläsare:

Daniel Tornberg, CEO/Partner/Advokat,
är specialiserad på marknadsföringsrätt, immaterialrätt, GDPR samt IT-rätt och har omfattande erfarenhet av kommersiell tvistlösning och avtalsrätt. Daniel är en av Sveriges mest erfarna processombud inom marknadsföringsrätt från den tidigare Marknadsdomstolen och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD) samt Patent- och marknadsöversdomstolen (PMÖD). Daniel har även erfarenhet från Högsta domstolen och EU-domstolen samt skiljedomstolar. Han är flitigt anlitad som utredare och granskningsman i komplexa marknadsföringsrättsliga samt immaterialrättsliga sammanhang.

Alexander Jute, Partner/Advokat
Advokat Alexander Jute har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud och arbetar särskilt med marknadsförings-, immaterial- och IT-rätt, GDPR m.m. i nära samarbete med allt från lokala mindre aktörer till internationella bolag verksamma inom branscher såsom IT- och telekom, bank- och finans, fordon, detaljhandeln, media, marknadsföring och PR. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut samt biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Författare till kommentaren av GDPR i den juridiska informationstjänsten JP Infonet.

Pris: Kostnadsfritt

Anmälan: Anmäl dig genom att klicka HÄR eller genom att klicka på ”Läs mer”.

Sista anmälningsdag är tisdagen den 17 december.

30/01/2025

Tid

09:00-12:00 & 13:00-16:00

Plats

Online via Zoom

Läs mer

Bildjuridik – Bilder, video och GDPR

Bilder och video sprids rekordsnabbt via en rad olika kanaler, inte minst i sociala medier. Men många gånger råder oklarhet kring hur materialet får användas. Vilka avtal finns med fotografer och leverantörer? Vad gäller enligt GDPR?

Den mycket uppskattade utbildningen Bildjuridik är uppdelad på två avsnitt som antingen kan följas var för sig eller som en samlad kurs. Delkurserna ger tillsammans en övergripande och uppdaterad genomgång av vad som gäller vid alla former av bildhantering.

Utbildningen vänder sig till alla inom myndigheter, kommuner, landsting, företag, museer, organisationer och föreningar som har ansvar för eller arbetar med bilder i tryck, i sociala meder, på webben samt med bild- och videoarkiv eller dataskyddsombud.

Utbildare

Advokat Katarina Ladenfors, Partner på Advokatfirman MarLaw.

Antalet platser är begränsade för att ge utrymme för diskussion och frågor.

Pris: 3.900 kr ex moms per delkurs
10% rabatt vid anmälan till båda delkurserna

Del 1 är inriktad på grundläggande bildjuridik och omfattar 3 timmar.

Ur programmet:

  • Upphovsrätt och bilder – grundläggande upphovsrätt med inriktning på bild och film.
  • Bilder och video som tas av anställda inom organisationen. Vem äger bilder/video, hur får de användas?
  • Upphovsrätt till innehållet i bilden. En känd tavla syns i bakgrunden; vad gäller?
  • Bilder på offentlig konst – vad gäller?
  • Vad får/ska lagras i arkivet? En digital bild/video som köpts för en enstaka publicering – ska den raderas efter publiceringen?
  • Får man filma olyckor? Vad gäller enligt lagen om olaga integritetsintrång?
  • Bildvävning på nätet och i sociala medier samt genomgång av länkning.
  • Avtalsfrågor – vad är det vi köper och hur regleras användning och ersättning?
  • Bilder som köps från bilddatabaser på nätet eller Creative commons – hur säkras användningen?

Del 2 fokuserar på GDPR och omfattar 3 timmar.

Ur programmet:

  • Bildanvändning och GDPR – vilka rutiner krävs? När ska samtycke användas och fungerar modellavtal?
  • Hur ska du tänka när du fotograferar och filmar inom organisationen? Vad säger till exempel GDPR om att filma föreläsningar där anställda förekommer?
  • Vad gäller för fotografering av barn i skolan? Vad har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för inställning?
  • Hur ska du tänka när du vill använda bilder på barn?
  • Vad gäller för bildanvändning i sociala medier och när gäller GDPR?
  • GDPR och ansiktsigenkänning – är det framtidens teknik?
  • Schrems II och det nya ramverket Data Privacy Framework. Vad innebär det nya avtalet mellan EU-kommissionen och USA när det gäller hanteringen av bilder i sociala medier?
  • Kort om kameraövervakningslagen – vad gäller praktiskt?

Tidigare Evenemang

10/10/2024

Tid

09:00 – 16:30

Plats

Online

Läs mer

Välkommen till Marknadsrättsdagen!

Som marknadsförare och kommunikatör ligger fokus oftare på kreativitet än på juridik. Men de senaste årens snabba juridiska utveckling inom såväl dataskydd och personuppgifter som cookies, tvingar oss att ha en god översyn för att inte riskera kostsamma sanktioner.

Marknadsrättsdagen 2024 ger dig en uppdatering på alla nyheter som du behöver ha koll på för att kunna jobba med marknadsföring på ett juridiskt korrekt sätt samtidigt som du får den önskade effekten. Du får en uppdatering på hur du behöver beakta GDPR i relation till bland annat profilering och när du använder pixlar på Facebook och TikTok. Du får veta mer om hur du ska tänka kring samarbeten med influencers för att skriva korrekta samarbetsavtal och undvika kostsamma sanktioner. Det blir även en uppdatering kring AI och nya regelverk kring hållbarhetskommunikation.

Under dagen varvas juridiska pass med praktiska exempel från verkligheten, på så sätt får du med dig konkreta exempel som du kan applicera på din egen verksamhet.

Målgrupp
Dagen vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation inom såväl B2C som B2B. Den är även högst relevant för bolagsjurister och för dig som arbetar med juridisk rådgivning.

Livestreamad konferens
Konferensen kommer att sändas live från en studio i Stockholm vilket ger dig friheten att delta var du än befinner dig. Vi har en väl beprövad digital plattform som ger dig möjlighet att delta och ställa frågor via chatt. Sändningen håller hög kvalitet och våra konferensdeltagare ger den digitala upplevelsen 4,7 av 5 i snittbetyg.

Praktisk information

Datum: 10 oktober 2024
Plats: Online – hela evenemanget livestreamas
Tid: 09:00-16:30
Super Early Bird-pris: 5 950 kr exkl. moms
Pris: 6 950 kr exkl. moms.

Grupprabatt
För evenemanget gäller en förmånlig grupprabatt ”Gå 3 betala för 2”.

20/09/2024

Tid

12.00–13.00

Plats

Online via teams

Läs mer

Webinar: AI – juridiken i praktiken 

AI-förordningen antogs den 13 juni 2024 och ska börja tillämpas i sin helhet i medlemsstaterna den 2 augusti 2026. Många bolag och organisationer använder redan egna eller standardiserade AI-verktyg tjänster och måste beakta allmänna regler utifrån exempelvis GDPR och upphovsrättslagen.

Under detta webbinarium går vi igenom de allmänna reglerna samt vad den nya AI-förordningen får för konsekvenser för bolag och organisationer i praktiken.

21/09/2023

Läs mer
LIDC kongressen 21-24 september 2023

Den 21-24 september 2023 kommer LIDC kongressen arrangeras av Konkurrens- och Marknadsrättsliga Föreningen i Göteborg på Scandic Göteborg Central.

Frågorna som kommer att diskuteras är följande:

Question A:

“Do recent developments in enforcement, case-law, and guidance from competition authorities and regulators make the delineation between legitimate and efficient purchasing and supply arrangements and infringing conduct sufficiently clear in practice that businesses and their advisors know how to stay on the right side of the law?” 

Background/context:
We are seeing consumer prices rising at pace globally, central banks have increased rates, and events such as the Covid pandemic, the war in Ukraine, and Brexit continue to stress supply chains.

Against this backdrop, it is important that companies are able to distinguish clearly between legitimate and efficient conduct and infringements of the applicable rules and to assess the impact on their commercial relationships.

In addition to focusing on sellers and the conditions on which they sell their products or services to buyers, buyers’ conduct in their interactions with suppliers and markets when purchasing goods and services has recently come under increased scrutiny from competition law, enforcement and guidance (e.g. the Horizontal Guidelines).

From co-ordinated conduct by buyers, such as joint purchasing/buying alliances (e.g. rules for purchasing alliances in the food retail sector in France), buyers’ cartels and purchase price fixing (e.g. the Ethylene and Car Battery Recycling cases), to unilateral conduct by buyers that hold substantial purchasing power. As regards the latter, new rules and cases (e.g. in Belgium) have considered the “abuse of economic dependence”, which targets situations where a company abuses the relative economic dependence of another company (supplier or customer).

Different jurisdictions have taken a range of approaches, which have evolved and changed over time. What is the current situation in these jurisdictions and what are the LIDC National Chapters’ and members’ respective experiences – is the line between legitimate and infringing conduct sufficiently clear or is further guidance from authorities and courts required?

Question B:

“What mechanisms exist to avoid over-broad trademarks and address concerns that the trademark registers are clogged (e.g. bad faith in Sky v SkyKick; requirements for evidence of use), and are these mechanisms effective?”

Background/context:
Trademark owners understandably want to protect as widely as possible around their brand. However, this can lead to cluttered trademark registers which increase the cost (deadweight loss) of launching a new brand, and may restrict dynamic competition particularly from smaller players.

Different jurisdictions have taken a range of approaches, which have evolved and changed over time: from requirements of use (and/or evidence of use) to potential revocation for non-use; from requirements of filing by class and limiting scope within class to requirements that filings are not made in bad faith. For example, bad faith has been an issue in recent cases (from Hasbro through Sky v SkyKick which still pending in the English courts).

What are the LIDC National Chapters’ and members’ respective experiences in the effectiveness of these mechanisms, or other rules and practices, in seeking to allow the ‘right’ scope of protection?

För mer information om kongressen och registrering vänligen besök kongressens hemsida. 

Har du frågor är du varmt välkommen att maila lidc2023@marlaw.se eller ringa 08-23 07 35.